.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Różnice kulturowe

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-10 13:05:03
finlandia, kultura, obyczaje

Finowie są konkretni i zorientowani na osiągnięcie celu zawodowego. Polscy partnerzy są bardziej bezpośredni i emocjonalni w wyrażaniu swoich opinii, podczas gdy Finowie okazują postawę bardziej stonowaną. Finowie nie lubią zbyt głośnego, ekspresyjnego zachowania w miejscach publicznych.

 

Fińska kultura biznesu działa w oparciu o wysokie standardy etyczne i jasno określone normy. Społeczna odpowiedzialność biznesu w łańcuchu dostaw jest bardzo dobrze postrzegana i mile widziana. Duża wagę przywiązuje się tu do szybkości i niezawodności dostaw – większość firm fińskich nie toleruje spóźnień czy niewywiązania się z umowy.

Terminy płatności opiewają zwykle na 30-45 dni. Umowy spisywane są zwykle w języku fińskim. Styl prowadzenia biznesu można określić jako formalny – Finowie niechętnie prowadzą niezobowiązujące rozmowy wstępne, raczej od razu przechodzą do sedna sprawy i właściwych negocjacji. Przywiązują też ogromną wagę do otwartości i prostoty wypowiedzi.

To społeczeństwo egalitarne, dlatego ostentacyjne zachowania są dla nich rażące - np. zbyt strojny ubiór może być odczytany jako przejaw arogancji. Finowie cenią sobie bezpośrednią komunikację - oczekują, że partner w rozmowie wyrazi swój rzeczywisty pogląd, a nie wypowie jedynie ugrzecznioną formułkę. Nie potrzebują kontaktu twarzą w twarz, często nawet preferują korespondencję mailową.

 

 

Budowanie relacji ma często miejsce poza biurem - w restauracji czy w saunie. Zaproszenie do sauny nie powinno być odrzucone, ponieważ to nieodłączny element tutejszej kultury. Wręczanie prezentów nie jest popularne. Konieczne jest wcześniejsze uzgadnianie wizyty np. za pośrednictwem maila czy telefonu; nie praktykuje się tu niezapowiedzianych wizyt. Terminy pierwszych kontaktów powinny być uzgadniane z przynajmniej miesięcznym wyprzedzeniem. Godziny pracy różnią się w zależności od pory roku: zimą biura są czynne w godzinach 08:00 - 16:15, podczas gdy latem najczęściej 08:00 - 15:15.

Spotkania rozpoczynają się i kończą w wyznaczonym czasie. Prezentacje powinny być rzeczowe, czytelne i proste, a wszelkie ozdobniki (wykrzykniki, odgłosy czy krzykliwe tytuły) - wyeliminowane. Finowie rzadko zadają pytania, prezentacja powinna być więc wyczerpująca.