.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek lodów w Finlandii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2011-12-20 12:50:26
analizy rynkowe

Finowie są jednymi z największych konsumentów lodów w Europie. W 2010 roku sprzedaż lodów wyniosła około 75 milionów, więcej niż w roku 2009 kiedy to sprzedano 69 milionów litrów.

 

Sektor spożywczy - rynek lodów w Finlandii

Finowie są jednymi z największych konsumentów lodów w Europie. W 2010 roku sprzedaż lodów wyniosła  około 75 milionów, więcej niż w roku 2009 kiedy to sprzedano 69 milionów litrów.

Istotny jest fakt, iż kryzys gospodarczy, który miał miejsce w Finlandii jesienią 2008 roku nie wpłynął na zmiany w zachowaniach konsumpcyjnych i ilości konsumpcji w tej kategorii. Spożycie lodów w przeliczeniu na osobę wynosi na 2010 rok  13,9 litra rocznie. Zwyczajowo konsumpcja wzrasta znacznie  w miesiącach letnich.

Wg statystyk publikowanych przez Fiński Związek Producentów Żywności około 45% spożycia lodów przypada na lody w opakowaniach/pudełkach (również torty i ciasta lodowe, rolady lodowe), w drugiej kolejności najpopularniejsze są rożki i kanapki lodowe i w trzeciej lody na patyku. W przeważającej ilości sprzedawane lody (78%) to lody kremowe, 12% rynku to lody z tłuszczów roślinnych, z mleka - 10%, z soków owocowych - 2%.

 

Sprzedaż i struktura sprzedaży lodów w Finlandii (1000 l)

 

 

2000

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Lody na patyku

10 054

8 618

7 959

7 725

7 413

7 232

7 644

Rożki i kanapki lodowe

12 449

11 371

11 762

10 595

9 206

9 522

10 293

Lody w kubeczkach

1 592

1 612

1 581

1 456

1 240

1 030

964

Lody w opakowaniach

36 145

31 166

29 874

29 371

27 259

29 076

31 652

Lody luzem

4 024

3 352

3 615

3 507

3 105

3 302

3 397

Soft ice

5 563

5 934

5 356

5 619

5 803

5 765

5 868

Inne import

bd

11 457

12 006

13 936

13 177

12 866

14 654

Razem

69 827

73 510

72 153

72 209

67 203

68 793

74 472

Dane: Elintarviketeollisuus

 

W 2010 roku import lodów wyniósł około 16 milionów litrów, a krajami importu były m.in Belgia, Niemcy, także Szwecja i Dania.

 

Import lodów

 

Rok

2000

2005

2006

2007

2008

2009

2010

tony

6 711

13 382

12 362

13 989

12 932

13 044

16 669

1000 EUR

16 328

25 009

23 255

28 483

30 342

29 371

36 515

 

Rynek lodów

 

Najwięksi producenci lodów to obecnie Nestle, Ingman Ice Cream i Unilever. Co ciekawe jesienią tego roku miała miejsce ciekawa fuzja, gdyż Unilever ogłosił dokonanie zakupu Ingman Ice Cream, który był do tej pory drugim największym graczem rynku lodów. W tej sytuacji Unilever staję się znaczącą konkurencją dla Nestle, którego udział przy obrocie rocznym rzędu 87,8 mln EUR w rynku wynosił około 45%. Unilever wraz z zakupionym Ingman Ice Cream ma obrót rzędu 60 mln EUR (Unilever - ok. 20 mln EUR, Ingman - 39,8 mln EUR).

 

Ta sytuacja jest o tyle ciekawa, iż rynek artykułów spożywczych w Finlandii jest raczej rynkiem rodzimym opartym o krajowym producentów, natomiast w tym przypadku został on zdominowany przez dwa międzynarodowe koncerny.

 

Inni producenci:

  • marki własne sieci handlowych (Pirkka, Euroshopper, Rainbow, Xtr, Eldorado, Gelatelli)
  • Helsingin Jäätelötehdäs - lody luzem produkowane od 1922 r.
  • Jäätelömestarit - lody luzem i w opakowaniach od 1988 r.
  • Sia Jäätelö
  • Tampereen jäätelötehdäs
  • Peltolan juustola
  • Maatalon Jäätelö - sieć franczyzowa holenderskiego Farmhouse Ice Cream
  • niewielki udział importu takich marek jak np. Häägen-Dazs

Trendy i perspektywy rozwoju

  • szacuje się, iż pomimo dużej popularności jaką cieszą się lody ich spożycie będzie powoli spadać; jest to wynikiem wprowadzonego w 2010r. podatku akcyzowego na wyroby zawierające cukier, w tym na lody - obecnie podatek ten wynosi 75 centów od kilograma, natomiast plany rządu zakładają jego wzrost do 95 centów, już obecnie szacuje się iż wzrost cen w najdroższych kategoriach był rzędu 30-50%,
  • oczekuje się, iż  w nadchodzących latach spadać będzie udział produkcji krajowej a międzynarodowe koncerny przeniosą produkcję do innych krajów europejskich - od 2000 r. produkcja krajowa zmniejszyła się z 60 milionów litrów do około 40 milionów litrów obecnie,
  • w związku z rosnącą konkurencją ze strony dwóch międzynarodowych koncernów sieci handlowe będą zwiększały udział lodów importowanych oraz lodów robionych pod private label - obecnie większość lodów marek własnych produkowana jest w Belgii, Niemczech i Krajach Bałtyckich.[1]
  • konkurencja na rynku doprowadzi niewątpliwie do zaostrzenia warunków dostaw dla producentów lodów

Opr. Gabriela Kojonsaari

         II sekretarz

         WPHI Helsinki


[1] za Helsingin Sanomat, 30.10.2011 Himoittu jäätelöbisnes